Sabtu, 27 September 2014

Tugas Ekonomi Koperasi


KONSEP, ALIRAN DAN SEJARAH KOPERASI

Pada Kali ini saya akan membahas mengenai " Konsep, Aliran dan Sejarah Koperasi " berikut penjelasannya

KONSEP KOPERASI

Konsep Koperasi ini terdiri dari :
1. Konsep Koperasi Barat
2. Konsep Koperasi Sosialis
3. Konsep Koperasi Negara Berkembang

1. KONSEP KOPERASI BARAT

Koperasi merupakan  organisasi swasta, yang dibentuk secara sukarela oleh orang-orang yang mempunyai persamaan kepentingan, dengan maksud mengurusi kepentingan para anggotanya serta menciptakan keuntungan hubungan timbal balik bagi anggota koperasi  maupun perusahaan koperasi.

ADAPUN UNSUR-UNSUR POSITIF YANG TERDAPAT DIDALAM KONSEP KOPERASI BARAT

      Keinginan individu dapat dipuaskan dengan cara bekerjasama antar sesama anggota, dengan saling membantu dan saling menguntungkan.
     Setiap individu dengan tujuan yang sama dapat berpartisipasi untuk mendapatkan keuntungan dan  menanggung resiko bersama.
    Hasil berupa surplus/keuntungan didistribusikan kepada anggota sesuai dengan metode yang telah disepakati.
        Keuntungan yang belum didistribusikan akan dimasukkan sebagai cadangan koperasi

2. KONSEP KOPERASI SOSIALIS

Koperasi direncanakan dan dikendalikan oleh pemerintah dan dibentuk dengan tujuan merasionalkan produksi, untuk menunjang perencanaan nasional.
Menurut konsep ini, koperasi tidak berdiri sendiri tetapi merupakan subsistem dari sistem sosialisme untuk mencapai tujuan-tujuan sistem sosialis komunis

3. KONSEP KOPERASI NEGARA BERKEMBANG 

           Koperasi sudah berkembang dengan ciri tersendiri, yaitu adanya dominasi campur tangan pemerintah dalam pembinaan dan pengembangannya. 
                        Perbedaan dengan Konsep Sosialis :
- Konsep Sosialis : tujuan koperasi untuk merasionalkan faktor produksi dari kepemilikan pribadi ke pemilikan kolektif.
- Konsep Negara Berkembang : tujuan koperasi adalah meningkatkan kondisi sosial ekonomi anggotanya

ALIRAN KOPERASI

Aliran Koperasi ini terdiri dari :
1. Aliran YardStick
2. Aliran Sosialis
3. Aliran Persemakmuran (CommonWealth)

1. ALIRAN YARDSTICK 

       Dijumpai pada negara-negara yang berideologi kapitalis atau yang menganut perekonomian Liberal. Koperasi dapat menjadi kekuatan untuk mengimbangi, menetralisasikan dan mengoreksi. Pemerintah tidak melakukan campur tangan terhadap jatuh bangunnya koperasi di tengah-tengah   masyarakat. Maju tidaknya koperasi terletak di tangan anggota koperasi sendiri.

   Pengaruh aliran ini sangat kuat, terutama dinegara-negara barat dimana industri berkembang dengan pesat. Seperti di Amerika Serikat, Perancis, Swedia, Denmark, Jerman, Belanda dan lain-lain.

2. ALIRAN SOSIALIS

     Koperasi dipandang sebagai alat yang paling efektif untuk mencapai kesejahteraan masyarakat, disamping itu menyatukan rakyat lebih mudah melalui organisasi koperasi. Pengaruh aliran ini banyak dijumpai di negara-negara Eropa Timur dan Rusia.

3. ALIRAN PERSEMAKMURAN (COMMONWEALTH) 

     Koperasi sebagai alat yang efisien dan efektif dalam meningkatkan kualitas ekonomi masyarakat. Koperasi sebagai wadah ekonomi rakyat berkedudukan strategis dan memegang peranan utama dalam struktur perekonomian masyarakat. Hubungan Pemerintah dengan gerakan koperasi bersifat Kemitraan (partnership), dimana pemerintah bertanggung jawab dan berupaya agar iklim pertumbuhan koperasi tercipta dengan baik.

SEJARAH KOPERASI

Sejarah singkat koperasi bermula  pada abad ke- 20 yang berawal dari hasil usaha yang tidak spontan dari kalangan masyarakat biasa bahkan tidak dilakukan oleh masyarakat menengah keatas, yang pada saat itu tidak mengikuti kegiatan koperasi ini. Koperasi ini tumbuh keatas atas dasar adanya rasa tolong menolong antar sesama masyarakat yang menderita, akibat adanya dorongan dari rasa penderitaan bahkan beban yang telah dialami oleh rakyat yang hidup sederhana dengan kemampuan ekonomi terbatas dan secara spontan mampu mempersatukan untuk saling tolong menolong bagi dirinya sendiri maupun masyarakat lain.
Dasar hukum keberadaan koperasi Indonesia adalah pasal 33 UUD 1945 dan Undang-Undang No.25 tahun 1992 tentang Perkoperasian. Menurut pasal 1 UU No. 25 tahun 1992 yang dimaksud koperasi Indonesia adalah badan usaha yang beranggotakan orang-orang atau badan hukum koperasi dengan melandaskan kegiatanya berdasarkan prinsip koperasi sekaligus sebagai gerakan ekonomi rakyat yang berdasarkan asas kekeluargaan.
Koperasi bertujuan untuk menyejahterakan anggotanya sebagaimana tercantum dalam pasal 3 UU No. 25 tahun 1992 yaitu koperasi bertujuan memajukan kesejahteraan anggota pada khususnya dan masyarakat pada umumnya serta ikut membangun tatanan perekonomian nasional dalam rangka mewujudkan masyarakat yang maju, adil dan makmur berlandaskan Pancasila dan Undang-Undang Dasar 1945.

Sumber :
Daftar Pustaka:
Adji, Wahyu. 2007. Ekonomi Jilid 3 untuk SMA/MA Kelas XII. Jakarta: Erlangga
Indrastuti. 2009. Ekonomi 3: Ekonomi dan Kehidupan untuk SMA/MA Kelas XII. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan
S, Alam. 2007. Ekonomi untuk SMA dan MA Kelas XII. Jakarta: Erlangga

Selasa, 01 Juli 2014

Verb + -ing (enjoy doing / stop doing etc.) and Verb + to ... (decide to ... / forget to ... etc.)


Verb + -ing (enjoy doing / stop doing etc.)

Exercises

53.1        Complete the sentences for each situation using –ing.
                1. - What shall we do?
                    - We could go to the zoo.
                 ó She suggested going to the zoo.
                2. - Do you want to play tennis?
                    - No, not really.
                 ó He didn’t fancy playing tennis.
                3. - You were driving too fast.
                    - You’re right. Sorry!
                 ó She admitted driving too fast.
                4. - Let’s go swimming.
                    - Good idea!
                 ó She suggested going for a swim.
                5. - You broke the DVD player.
                    - No, I didn’t!
                 ó He denied breaking the DVD player.
                6. - Can you wait a few minutes?
                    - Sure, no problem.
                 ó They didn’t mind waiting a few minutes.

53.2        Complete each sentence with one of the following verbs (in the correct form):
                    answer             apply             be                    forget                   listen                 live
                    lose                  make             pay                  read                     try                     use
1.       He tried to avoid answering my question.
2.       Could you please stop making so much noise?
3.       I enjoy listening to music.
4.       I considered applying for the job, but in the end I decided againts it.
5.       Have you finished reading the newspaper yet?
6.       We need to change our routine. We can’t go on living like this.
7.       I don’t mind you using my phone, but please ask me first.
8.       My memory is getting worse. I keep forgetting things.
9.       I’ve put off playing this bill so many times. I really must do it today.
10.   What a stupid thing to do! Can you imagine anybody being so stupid?
11.   I’ve given up trying to lose weight – it’s impossible.
12.   If you gamble, you risk losing your money.
 
53.3        Complete the sentences so that they mean the same as the first sentence.
                1. I can do what i want and you can’t stop me.
                    You can’t stop me doing what i want.
                2. It’s not a good idea to travel during the rush hour.
                    It’s better to avoid travelling during the rush hour.
                3. Shall we paint the kitchen next weekend instead of this weekend?
                    Shall we postpone painting the kitchen until next weekend?
                4. Could you turn the music down, please?
                    Would you mind turning the music down, please?
                5. Please don’t interrupt all the time.
                    Would you mind not interrupting all the time?
 
53.4        Use your own ideas to complete these sentences. Use -ing.
                1. She’s a very interisting person. I always enjoy talking to her
                2. I’m not feeling very well. I don’t fancy eating a lot
                3. I’m afraid there aren’t any chairs. I hope you don’t mind before lifting it to me
                4. It was a beautiful day, so I suggested to a swimming pool
                5. It was very funny. I couldn’t stop laughing
                6. My car isn’t very reliable. It keeps suddenly breaking down

Verb + to ... (decide to ... / forget to ... etc.)

Exercises

54.1        Complete the sentences for these situations.
                1. - Shall we get married?
                    - Yes, let’s.
                 ó They decided to get married
                2. - Please help me.
                    - OK.
                 ó She agreed to help him
                3. - Can I carry your bag for you?
                    - No, thanks. I can manage.
                 ó He offered to carry her bag
                4. - Let’s meet at 8 o’clock.
                    - OK, fine.
                 ó They arranged to meet at 8 o’clock
                5. - What’s your name?
                    - I’m not going to tell you.
                 ó She refused to tell her name
                6. - Please don’t tell anyone.
                    - I won’t. I promise.
                 ó She promised not to tell anyone

54.2        Complete each sentence with a suitable verb.
                1. Don’t forget to lock the door when you go out.
                2. There was a lot of traffic, but we managed to get to the airport in time.
                3. We couldn’t afford to live in london. It’s too expensive.
                4. We’ve got new computer software in our office. I haven’t learnt to use it yet.
                5. Mark doesn’t know what happened. I decided not to tell him.
                6. We were all afraid to speak. Nobody dared say or to say anything.

54.3        Put the verb into the correct form, to ... or –ing. (See Unit 53 for verbs + -ing.)
                1. When I’m tired. I enjoy watching television. It’s relaxing.    (watch)
                2. I’ve decided looking for another job. I need a change.    (look)
                3. Let’s get a taxi. I don’t fancy to walk home.    (walk)
                4. I’m not in a hurry. I don’t mind waiting.    (wait)
                5. Tina ran in a marathon last week, but she failed to finish.    (finish)
                6. I wish that dog would stop barking. It’s driving me crazy.    (bark)
                7. Our neighbour threatened to call the police if we didn’t stop the noise.    (call)
                8. We were hungry, so I suggested having dinner early.    (have)
                9. Hurry up! I don’t want to risk missing the train.    (miss)
            10. They didn’t know I was listening to them. I pretended being asleep.    (be)

54.4        Make a new sentence using the verb in brackets.
                1. You’ve lost weight.                        (seem)    You seem to have lost weight.
                2. Tom is worried about something. (appear) Tom appears to be worried about something.
                3. You know a lot of people.             (seem)    You seem to know a lot of people.
                4. My English is getting better.         (seem)    My English seems to be getting better.
                5. That car has broken down.            (appear)  That car appears to have broken down.
                6. David forgets things.                     (tend)      David tends to forgets things.
                7. They have solved the problem.     (claim)   They claim to have solved the problem.

54.5        Complete each sentence using what/how/where/whether + these verbs:
                    do       get         go           put         ride        use
    1. Do you know how to get to john’s house?
                2. Would you know what to do if there was a fire in the building?
                3. You’ll never forget how to ride a bicycle once you’ve learnt.
                4. I’ve been invited to the party, but I haven’t decided whether to go or not.
                5. My room is very untidy. I’ve got so many things and I don’t know where to put them.
                6. I have some clothes to wash. Can you show me how to use the washing machine?